Dyrygent chóru GAUDIUM

 
 

Alan Urbanek

Profesor, dyrygent, menedżer

 

 

Dyrygent i menedżer

Wrocławianin urodzony w 1969 roku. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Ukończył dyrygenturę chóralną w klasie prof. Haliny Bobrowicz (dyplom 1992) oraz dyrygenturę symfoniczną w klasie prof. Marka Pijarowskiego (dyplom 1995). W roku 1996 doktorat, w 2002 habilitacja, 2003 - Podyplomowe Studia Zarządzanie Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. W styczniu 2009 roku z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej odebrał tytuł profesora w dziedzinie sztuki muzycznej.

Obecnie jest dyrygentem, profesorem w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury i Muzykoterapii, członkiem Katedry Dyrygentury, prowadzi klasę dyrygentury symfonicznej. Poza Akademią Muzyczną związany z Uniwersytetem Wrocławskim gdzie kieruje Chórem Uniwersytetu Wrocławskiego Gaudium oraz Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu gdzie od 2009 roku sprawuje kierownictwo Chóru Uniwersytetu Przyrodniczego.

Jeszcze w czasie studiów dyrygenckich, w roku 1994 przygotował i wykonał dyrygując Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej oraz Chórem Gaudium Uniwersytetu Wrocławskiego Requiem c-moll Luigi Cherubiniego prezentując ten utwór wrocławskiej publiczności.

Aktywną zawodową działalność dyrygencką rozpoczął w roku 1995. W latach 1995 – 2000 był dyrygentem, kierownikiem orkiestry, kierownikiem muzycznym w Teatrze Muzycznym Operetce Wrocławskiej. Pracę dyrygencką w Teatrze rozpoczynał od dyrygowania w połowie lat dziewięćdziesiątych słynnej Zemsty Nietoperza Johanna Straussa, następnie realizował praktycznie wszystkie pozycje z bieżącego repertuaru Teatru m.in. : Księżniczka Czardasza w wybitnej reżyserii Igora Przegrodzkiego, Wiedeńska Krew, Hrabia Luxemburg, Student Żebrak, Wiktoria i jej Huzar. Współpracował jako dyrygent przy realizacji Sztukmistrza z Lublina w reżyserii Jana Szurmieja oraz musicalu Chicago w reżyserii Roberto Skolmowskiego.

W roku 1996 w ramach przewodu doktorskiego poprowadził Orkiestrę Filharmonii Kaliskiej, Chór Gaudium Uniwersytetu Wrocławskiego oraz solistów prezentując wrocławskiej publiczności Stabat Mater Gioacchino Rossiniego w ramach Koncertów Wielkopostnych.

Od roku 1997 Koncerty Wielkopostne zyskały patronat Kolegium Rektorów Uczelni Wrocławia i Opola. W kolejnych latach wrocławska publiczność miała okazję usłyszeć wielkie dzieła muzyki oratoryjnej przygotowane i poprowadzone od pulpitu dyrygenckiego przez Alana Urbanka : Stabat Mater Josepha Haydna, Mszę G – dur Franza Schuberta, Liturgia Domestica op. 79 Aleksandra Grieczaninowa (pierwsze wykonanie we Wrocławiu), Msza Misterium Krzyża Świętego Andrzeja Nikodemowicza (pierwsze wykonanie we Wrocławiu), Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, Stworzenie Świata Josepha Haydna, Stabat Mater Karola Szymanowskiego.


 

Repertuar dyrygencki

W 1997 roku wykonał w ramach Koncertu Finałowego XXIV Festiwalu Barbórkowego Chórów Studenckich słynne Carmina Burana Carla Orffa prowadząc Orkiestrę Filharmonii Opolskiej, połączone chóry akademickie oraz solistów.

W roku 2000 przygotował i poprowadził od pulpitu dyrygenckiego z udziałem m.in. znakomitej Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum Uroczysty Koncert Oratoryjny Requiem op. 48 Gabriela Fauré w ramach obchodów 300-lecia Uniwersytetu Wrocławskiego. W kolejnych latach w ramach Święta Uniwersytetu Wrocławskiego zaprezentował m.in. : Stworzenie Świata Josepha Haydna, Nieszpory Ludźmierskie Jana Kantego Pawluśkiewicza (setne wykonanie), Missa pro Pace Wojciecha Kilara (w obecności Kompozytora).

W latach 2000/2001 pełnił funkcję kierownika Chóru w Operze Wrocławskiej współpracując m.in. z Ewą Michnik gdzie współrealizował premiery takich oper jak : Straszny Dwór Stanisława Moniuszki, Carmen Georgesa Bizeta, Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta Don Carlos Giuseppe Verdiego, Skrzypek na dachu z muzyką Jerry’ego Bocka czy Carmina Burana Carla Orffa.

W latach 2002 – 2005 sprawował kierownictwo artystyczne Chóru przy Filharmonii Wrocławskiej będąc m.in. współrealizatorem dzieł oratoryjnych w ramach koncertów filharmonicznych oraz kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Przygotował wówczas takie Dzieła jak : III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 Karola Szymanowskiego, Dzwony op. 35 Sergiusza Rachamaninowa, Messa da Requiem Giuseppe Verdiego, Planety na chór i orkiestrę op. 32 Gustava Holsta, Muzyka do Dramatu „Sen nocy letniej” Feliksa Mendelssohna, Kantaty „Święta Jadwiga” oraz „Święty Jan Boży” Mirosława Gąsieńca, Oratorium Susanna Georga Friedricha Händla, Song of the Youth G, Schi-Wen Chin Missa pro Pace Wojciecha Kilara.

Od 2006 roku realizuje jako dyrygent projekty własnego autorstwa oraz bierze udział w realizacjach wielkoobsadowych projektów artystycznych. Dyrygował podczas 25. Edycji Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova, brał udział w Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty, zrealizował dla TVP jako dyrygent wspólnie ze znakomitą Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej z Krakowa program Arie ze śmiechem z udziałem największych gwiazd polskiej muzyki rozrywkowej. Realizował koncert w ramach projektu Polonia Semper Fidelis – w Hołdzie Janowi Pawłowi II - Wielkiemu, współrealizował w Hali Stulecia koncert Requiem pro Pace z muzyką Hadriana Tabęckiego w reżyserii Romana Kołakowskiego.

W 2014 roku podczas 49.edycji Festiwalu Jazz nad Odrą poprowadził słynną Błękitną Rapsodię George'a Gershwina towarzysząc wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną wrocławskiej Akademii Muzycznej jednemu z najznakomitszych pianistów jazzowych – Adamowi Makowiczowi. Również w 2014 roku nawiązał współpracę z kompozytorem Bartoszem Chajdeckim. Koncerty z muzyką z serialu Czas Honoru z udziałem aktorów, wykonawców głównych ról filmowych, realizowane były w wielu miastach w Polsce m.in. : w Warszawie przy Pomniku Powstania Warszawskiego w 71. Rocznicę Powstania oraz w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.

Wydarzenia medialne

W 2016 roku jako dyrygent współtworzył największe wydarzenia artystyczne w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 współpracując z reżyserem Chrisem Baldwinem : Ceremonia Otwarcia (styczeń 2016), , FLOW (czerwiec 2016 - uznane za największe widowisko multimedialne w historii Wrocławia) – z udziałem znakomitej Orkiestry Akademii Beethovenowskiej z Krakowa, młodych muzyków z The Jerusalem Academy of Music and Dance, Hochschule für Musik Carl Maria von Weber z Drezna oraz 300 osobowego międzynarodowego chóru. Sprawował również kierownictwo muzyczne Ceremonii Zamknięcia ESK (grudzień 2016).

W 2017 roku poprowadził po raz pierwszy we Wrocławiu Oratorium Michała Lorenca Przymierze. Premiera utworu miała miejsce rok wcześniej w Warszawie. Był współrealizatorem spektaklu En, avant marche! w reżyserii belgijskiego choreografa Alaina Platela i Franka Van Laecke, otwierającego 9.edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog we Wrocławiu.

W roku 2018 realizował autorski projekt Historia Pamięć Tożsamość w ramach obchodów Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, wziął udział jako dyrygent w koncercie Wrocław dla Aleppo oraz współrealizował ostatni wrocławski spektakl w reżyserii Romana Kołakowskiego Imiona Wolności

Dotychczasowy dorobek dyrygencki to ponad tysiąc koncertów. Poza wymienionymi wcześniej utworami ma na swoim koncie wykonania takich dzieł jak : Msza C-dur op. 86 Ludwiga van Beethovena, Fantazja c-moll op.80 Ludwiga van Beethovena, Nänie op.82 Johannesa Brahmsa, III Symfonia op.36 Pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego, Stabat Mater Josepha Haydna, Pasja wg Św. Mateusza, Stabat Mater, De Profundis Metropolity Hilariona (Alfiejewa), Msza C-dur Koronacyjna KV317 Wolfganga Amadeusza Mozarta, II Symfonia op.52 (Lobgesang) Feliksa Mendelssohna, Msza Misterium Krzyża Świętego Andrzeja Nikodemowicza, Requiem dla mojego Przyjaciela Zbigniewa Preisnera, Liturgia Polskich Ormian w oprac. Stanisława Śmiełowskiego.

Miał przyjemność współpracy z najwybitniejszymi polskimi solistkami i solistami: Aleksandrą Kurzak, Jadwigą Rappe, Stefanią Toczyską, Ewą Vesin, Józefem Fraksteinem, Piotrem Kusiewiczem, Piotrem Łykowskim, Bogdanem Makalem, Leonardem Andrzejem Mrozem, Wiesławem Ochmanem, Krzysztofem Szmytem.

Jako dyrygent prowadził koncerty z udziałem muzyków Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Filharmonii Wrocławskiej, z Zespołem Solistów Ricordanza Wiktora Kuzniecowa. Wielokrotnie współpracował z Orkiestrą Uniwersytetu im. Marcina Lutra w Halle. Szczególnym doświadczeniem była kilkukrotna współpraca dyrygencka ze znakomitą Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej z Krakowa.

Z muzykami Orkiestry Kameralnej Wratislavia dokonał pierwszego w Polsce nagrania Liturgia Domestica Aleksandra Grieczaninowa.

Jest laureatem wielu nagród przyznanych m.in. przez Prezydenta Wrocławia, Rektorów Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz wrocławskiej Akademii Muzycznej. W roku 2012 został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi. W 2015 roku otrzymał przyznany decyzją Św. Soboru Biskupów Św. Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego Order Św. Marii Magdaleny I stopnia. W roku 2017 otrzymał Medal „Wrocław Dziękuje – ESK2016”. Z kolei w roku 2018 prowadzony przez Alana Urbanka Chór Gaudium Uniwersytetu Wrocławskiego otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS.

Poza koncertami w Polsce dyrygował w Austrii, Białorusi, Chinach, Finlandii, Francji, Grecji, na Litwie, w Macedonii, Niemczech, Portugalii, Rosji, Szwajcarii, USA, na Węgrzech i we Włoszech.

  • W styczniu 2009 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał Alanowi Urbankowi tytuł profesora w dziedzinie sztuki muzycznej
  • Michał Raińczuk
    Gaudium należy do ścisłej czołówki akademickich zespołów chóralnych w Polsce. Zespół konsekwentnie koncentruje się na wykonawstwie utworów polskich kompozytorów, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów współczesnych
    Michał Raińczuk
    Biuro prasowe Uniwersytetu Wrocławskiego
Translate »